اشتباهاتى كه يقينا فيلمنامه را نابود مى كنند
اشتباهاتى كه يقينا فيلمنامه را نابود مى كنند!
رقابت در زمينه فيلمنامه نويسى به مراحل دشوارى رسيده است. همه مى دانيم كه در زمان حال، تعداد فيلمنامه هايى كه براى ساخت به دست تهيه كنندگان مى رسند بسيار بيشتر از تعداديست كه به مرحله توليد مى رسند. وقتى عرضه بيش از تقاضاست بايد هر فيلمنامه اى در بهترين و بى عيب ترين شكل ارائه شود تا از اقبال بيشترى براى رسيدن به مرحله توليد، برخوردار شود. بهترين شكل ارايه، فقط شامل محتوا و كل فيلمنامه نيست بلكه حتى انتخاب حروف براى تايپ فيلمنامه و حتى اسم فيلمنامه و همان صفحه اول فيلمنامه كه اولين تاثير را بر خواننده اش مى گذارد، حائز اهميت بسيار است. با تمام اين تفاصيل گاهى اوقات ، داستانى ، بدون هيچ دليلى كه بتوان به ان اشاره كرد ، تهيه كننده را مجذوب مى كند. حالا اگر يافتن دلايلى براى جذابيت داستان مشكل است در عوض براحتى مى توان فهرستى از مجموعه عواملى كه باعث ناكامى فيلمنامه ها و در نتيجه نويسندكان مى شود ، براى اجتناب از تكرار انها تهيه كرد. سياهه اى كه من تهيه كرده ام شامل هشت مورد است كه بطور قطع و يقين خواننده فيلمنامه را از همان صفحه اول، از ادامه مطالعه باز مى دارد. ١- اغاز كليشه اى؛سريعترين راه از دست دادن توجه خواننده فيلمنامه ، اينست ك فيلمنامه با جمله يا پاراگرافى كه بارها و بارها در فيلمنامه هاى ديگر تكرار شده، اغاز شود. ٢-صحنه اول را با توضيح صحنه اغاز نكنيد، بلكه اولين تصويرى را كه قرار است تماشاگر ببيند (اين تصوير بايد لحن و سبك و شخصيت اصلى را نشان دهد) توصيف كنيد. ٣- براى نوشتن فيلمنامه اى كه ارائه مى دهيد ، قالب درست را انتخاب كنيد، قالب غلط خواننده را قانع مى كند كه شما نه تا به حال فيلمنامه اى ديده ايد كه بخوانيد و نه فيلمنامه اى نوشته ايد! ٤-توضيح صحنه اول را به تريليون كلمه نرسانيد، لااقل يك برخورد گيرا يا ديالوگ جذاب ، براى جلب توجه خواننده و جذب او در صفحه اول بنويسيد! ٥-از تك گويى يا مونولوگ جالب استفاده كنيد، حتى VO يا صداى روى صحنه( بر خلاف نظر مخالفين وجود صداى روى صحنه )، اگر كوتاه، جذاب و اسرار اميز باشد مى تواند خواننده را به ادامه مطالعه فيلمنامه تشويق كند. ٦- شروع با صحنه هاى مونتاژى؛صحنه هاى حاصل از مونتاژ مى توانند بسيار جذاب باشند اما نه در صفحه اول فيلمنامه! ٧-شروع با فلاش بك؛ فلاش بك بايد در جاى صحيح مورد استفاده قرار گيرد كه اين محل مناسب، هر جايى در فيلمنامه جز صفحه اول فيلمنامه است! مى دانم كه رعايت مواردى كه برشمردم بنظر سخت مى ايد اما بايد به ياد داشته باشيم كه در روزگارى نه چندان دور يك فيلمنامه نويس ده صفحه براى جلب نظر مساعد خواننده فيلمنامه كه تهيه كننده يا نماينده تهيه كننده بود، فرصت داشت و امروزه رقابت فشرده براى فروش فيلمنامه اين ده صفحه را به يك صفحه تقليل داده است. زمان زمان سرعت است!
برگردانده به فارسى از متن نوشته شده توسط Lucy V.Hay June 3,2015 Script LA